
Model - børneinddragelse
Jeg har på baggrund af min Ph.d.-afhandling udarbejdet en forskningsbaseret model, som kan anvendes som et metodisk arbejdsredskab til styrket inddragelsespraksis i kommuner og andre aktører på området.
Modellen er afprøvet og udbredt i arbejdet med børneinddragelse blandt andet i Københavns Kommunes projekt om styrket børneinddragelse i tilsynssager (2015-2017) og Socialstyrelsens projekt: ”Styrket børneinddragelse af børn i egen sag” (2018-2021). Jeg tager i min rådgivning og undervisning afsæt i modellens metodiske tilgang og derfor kan I læse mere uddybende om den her:
Modellen beskriver en systematisk tilgang til børneinddragelse i praksis og skal besvare følgende spørgsmål i forhold til barnet: Hvorfor, hvor og hvordan – før, under og efter formelle samtaler og møder med professionelle. Endvidere har modellen fokus på, hvad er betydningsfuldt for barnet i det formelle møde og hvilken indflydelse har barnet på beslutninger i sagsforløbet.
Børn og unges perspektiver i inddragelsesprocesser:

Socialfaglige perspektiver i inddragelsesprocesser:
